maandag 16 maart 2020

LessonUp


Na de kerstvakantie hadden we een studiedag op school. Ik volgde een workshop met best practices van collega's in het kader van formatief toetsen en leerde daar de app LessonUp kennen. Uit wat ik daar zag, concludeerde ik dat het eigenlijk een betere versie was van Nearpod, waar ik op een eerdere school mee werkte, dus ik liet me enthousiast gelijk toevoegen aan onze schoollicensie en ging er de volgende dag al mee aan de slag in mijn les. Dat laatste raad ik niet per se aan, je er even in verdiepen is wel handig, maar inmiddels kan ik er aardig mee uit de voeten en vertel ik er graag hier iets over.

LessonUp is een app waarin je eigenlijk een soort Powerpoinpresentatie kunt maken met interactieve elementen erin, zoals open vragen, meerkeuzevragen en sleepvragen. Je kunt hiervoor ook eerder gemaakte presentaties importeren, en het fijne is: je kunt dia's selecteren uit die powerpoints en er vervolgens activiteiten aan toevoegen. Dit betekent dus dat als je al een uitleg in een presentatie hebt, je met relatief weinig werk een LessonUp-les kunt maken. Je kunt ook dia's van de ene les naar de andere kopiëren. Daarnaast kun je zoeken in de lessen die andere docenten al hebben gemaakt. 

 Voorbeeld van afbeelding

Vervolgens zijn er 2 manieren om met je presentatie te werken: je kunt een 'les geven', waarbij jij de presentatie doorklikt en de leerlingen hem op hun scherm zien. Dit kun je inzetten tijdens een uitleg: je houdt je verhaal en laat de leerlingen tussendoor vragen beantwoorden over wat je net hebt uitgelegd. Je kunt vervolgens ook antwoorden van leerlingen laten zien op het bord.
De andere optie is de les te 'delen' met je klas. Hiervoor moeten je leerlingen een login aanmaken en zich met een code aanmelden voor jouw 'klas' in LessonUp. De les die je met de leerlingen deelt staat vervolgens voor ze klaar en ze kunnen hem zelfstandig doorwerken, in je les of thuis. De les blijft ook beschikbaar, dus ze kunnen eventueel de uitleg later nog eens doornemen. Je krijgt nog steeds een rapportage van de antwoorden en kunt de les die draait ook 'live' openen, om bijvoorbeeld aan het eind van de les nog een paar gegeven antwoorden te bespreken.

 Voorbeeld van afbeelding

Mijn leerlingen waren gelijk heel enthousiast. Nog halverwege mijn eerste experiment kreeg ik te horen: dit is zoveel fijner dan een Powerpoint! Ikzelf vind het prettig om nog weer een andere manier te hebben om ze zelfstandig aan het werk te zetten en om snelle 'snapchecks' te doen tijdens mijn uitleg. Het maken van open vragen (waarbij je ook het goede antwoord kunt invoeren dat ze kunnen bekijken nadat ze hebben geantwoord), meerkeuzevragen en woordwebs gaat vlot, de sleepvragen zijn wat meer werk, maar voor rijtjes wel handig. Er zijn nog meer opties voor activiteiten, maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Voorbeeld van afbeelding

Voorbeeld van afbeelding


Voorbeeld van afbeelding

Voorbeeld van afbeelding


En nu we allemaal thuis zitten en toch op afstand proberen les te geven, is dit denk ik ook wel een handige tool. LessonUp zelf dacht dat ook, en stuurde vandaag een mail met links om aan de slag te kunnen, specifiek gericht op lesgeven op afstand. Ik heb ze hieronder gekopieërd. 

  Uit de mail van LessonUp:

Daarnaast bieden we het volgende aan:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten