vrijdag 23 april 2021

Een digitale escaperoom in de klas

 Ik ben naast docent van tieners ook begeleiding van scouts van dezelfde leeftijd (Explorers). En hoewel ik op scouting in een heel andere setting met die tieners werk dan op school, zijn er uiteraard ook veel overeenkomsten. Mijn ervaring als docent helpt me op scouting, en mijn scoutingervaring zet ik ook regelmatig in op school. Scoutingspelletjes doen het ook goed in mentoruren, bijvoorbeeld.

Net als de scholen ging ook scouting tijdens de lockdowns online. En daardoor leerde ik een heel andersoortig spel kennen dat het op school ook goed doet: een digitale escaperoom. Collega-leiding Jasper maakte er verschillende voor onze jeugdleden en voor de leiding, en het basisprincipe erachter heb ik vervolgens gekopieerd om een Hercules-Challenge voor mijn V4 te maken, die teksten over Hercules lazen afgelopen periode.

 De opzet is simpel: je maakt verschillende opdrachten, die maar aan één speciale eis hoeven te voldoen: er moet een wachtwoord uitkomen. Vervolgens zet je die opdrachten klaar in OneNote. Je kunt hierin namelijk alle secties met een wachtwoord beveiligen. Als je iedere opdracht in een nieuwe sectie zet, kun je er dus voor zorgen dat de uitkomst van iedere opdracht toegang geeft tot de volgende, en zo een escaperoom creëren. Een wachtwoord kan alles zijn wat je kunt typen: een code, een woord, een zinnetje. Wie het eerst bij de laatste pagina aankomt, heeft gewonnen. Ik deed de challenge live in de klas, maar omdat hij digitaal is, werkt hij ook prima in een online les.

 Wat voor een opdrachten kun je in zo'n OneNote-escaperoom inzetten? Van alles! Je kunt tekst en afbeeldingen toevoegen, maar ook links (die je ook onder plaatjes kunt verstoppen) naar sites, filmpjes, google maps, of wat je ook maar bedenkt. Je kunt het heel simpel houden of los gaan met alle toeters en bellen. 



Als voorbeeld kun je hier mijn escaperoom bekijken. Er is ook een docentenhandleiding bij. Mijn leerlingen hadden ter voorbereiding een huiswerkopdracht, maar die is niet eens echt noodzakelijk, ze kunnen ook tijdens het spel de werken van Hercules googlen, en bij de laatste opdracht bijvoorbeeld een afbeelding van een bepaald werk inleveren o.i.d. (mijn leerlingen speelden daar massaal vals en leverden een willekeurig plaatje in, want Forms controleert dat natuurlijk niet).

Er waren leerlingen die al snel afhaakten omdat ze niet uit een opdracht kwamen (ondanks dat ik had aangegeven dat ze me rustig hints mochten vragen), maar een groot deel was er fanatiek mee aan de slag en zei achteraf dat ze het een leuke opdracht vonden. En het is misschien niet geheel toevallig dat de winnaars in mijn groep ook scouts waren :) 

Voor mijn leerlingen staat het OneNote-bestand op de Sharepoint die aan onze Elo gekoppeld is, waar ze hem gelijk online kunnen openen. Ik had hem hier eerst gelinkt via mijn Google Drive, maar dan bleek je nog steeds op Sharepoint uit te komen, waar mensen buiten school geen toegang toe hebben. Na een paar uur klooien is het me gelukt om hem op de OneDrive van mijn blogaccount te krijgen. Hij is daar dus in ieder geval te bekijken. Hoe ik hem uiteindelijk gekopieerd heb gekregen, kun je hier lezen. Of het ook mogelijk is om hem op die manier naar je eigen OneDrive/Sharepoint te transporteren, weet ik niet.  Wat in ieder geval kan, is de tekst en plaatjes van de opdrachten kopiëren naar een nieuw notitieblok, wat je vervolgens weer van wachtwoorden voorziet. 

Docenten mogen mijn Hercules-Challenge gerust jatten. Pas alleen wel even de Forms-link die bij het twaalfde werk staat aan, anders krijg ik de kunstwerken van je leerlingen binnen...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten