woensdag 23 september 2015

Latijnse rotrijtjes op Memrise

Geïnspireerd door mijn steen en been klagende derdeklassers die ik een onmogelijke stapel rijtjes liet leren voor een herhalingsSO, maakte ik op Memrise cursussen voor is/ea/id, hic/haec/hoc en ille/illa/illud. Met al die dubbelvormen was het nog niet zo eenvoudig een sluitend én werkbaar systeem te vinden, maar ik denk dat het ongeveer gelukt is.

Je krijgt de vormen op volgorde te zien, uitgaande van het leersysteem waarbij je steeds mannelijk-vrouwelijk-onzijdig per naamval leert. Bij iedere vorm zie je ook in het klein de andere naamvallen die hij kan zijn. Bij het terugvragen kun je vervolgens een of meerdere goede antwoorden invullen, op volgorde en zo kort mogelijk.

Voor 'ea' levert dit de volgende geaccepteerde antwoorden op:
nom ev v
abl ev v
nom mv o
acc mv o
nom abl ev v
nom acc mv o
nom abl ev v nom acc mv o

Dit betekent dus dat het ook goed wordt gerekend als je maar een optie invoert, maar anders moet je alle opties al invoeren als je ze nog niet geleerd hebt. Ideeën voor een beter systeem zijn welkom.

Als je zelf gaat testen of je leerlingen erop af stuurt, hoor ik graag de reviews, hier of op het forum van de cursussen op Memrise! Je vindt ze hier:

Is, ea, id
Hic, haec, hoc
Ille, illa, illud

Voor een algemene uitleg van Memrise, klik hier.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten