zondag 18 maart 2018

Het Latijnse werkwoord op Memrise

(Voor eerdere posts met meer uitleg over Memrise, kun je klikken op het label 'Memrise' in de rechterzijbalk)


Memrise is mijn favoriete taalleerapp, en ik probeer mijn leerlingen er ook altijd aan te krijgen. Met alle andere leerprogramma's die ze al gebruiken, lukt dat niet altijd, maar als ze eenmaal om zijn, is er maar een conclusie mogelijk: het werkt! Laatst meldde een leerling van vorig jaar me trots dat ze, samen met een klasgenoot, fanatiek aan het memrisen is voor Latijn: 'We maken er een wedstrijd van!' En inderdaad, op het leaderboard kan ik zien dat ze de afgelopen maand duizenden punten hebben behaald.

Voor 4 Latijn heb ik intussen het hele Latijnse werkwoord erop gezet. De cursus is gebaseerd op de (Engelstalige) cursus Italiaanse werkwoorden waarmee ik zelf mijn grammaticatentamens doorkwam voor mijn vertaalopleiding bij ITV. Dit houdt in dat je de vormen als woorden leert, en actief. Ik merkte zelf dat ik op die manier al heel snel een automatisme ontwikkelde voor de Italiaanse werkwoordsvormen, en dat lijkt me voor Latijn ook heel nuttig, dus vandaar de keus een soortgelijke cursus te maken. Omdat je niet per se alles op volgorde hoeft te leren, maar ook een level kunt kiezen, is de cursus ook geschikt voor de onderbouw om nieuwe vormen aan te leren.

Ik ben er dankzij Memrise achter gekomen dat ik zelf erg graag met geluid leer, dus ik ben ook begonnen met het inspreken van de vormen, maar dat is veel meer werk dan het invoeren (je moet iedere vorm apart aanklikken, dan telt ie af tot 3 en dan duurt het opslaan nog een paar seconden), dus dat zal nog wel even een werk in uitvoering blijven. En het volgende plan is natuurlijk dit ook voor het Grieks te doen, maar dat is ook nog wel een aardig projectje...

Je vindt de cursus hier, of door te zoeken naar 'Latijnse werkwoorden' op Memrise. Komende periode gaan we weer aan de herhaling van alles in V4 Latijn, dus dan gaan we testen of ie het doet :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten