vrijdag 20 augustus 2021

Griekse schrijfles op Youtube

 Van onze tot nu toe 448.000 views op Youtube voor Tu Quoque, zijn er 143.000 voor het Griekse alfabet op Vader Jacob. Ik wijdde al eens eerder een blogje aan andere online tools om het alfabet te leren, maar een ding ontbrak daar eigenlijk nog bij: letters leren schrijven.

Vorig schooljaar had ik na een paar jaar Latijn te hebben gedraaid voor het eerst weer een tweede klas Grieks, en kwam ik tot de conclusie dat ik die ouderwetse schrijfles niet meer zo goed vond werken. Voor dit schooljaar filmde ik daarom het schrijven van het alfabet, en stopte die filmpjes in een Powerpoint met de drukletters en de uitspraak erbij. 

Dat bleek een gouden zet, want ik zat in een opstelling zonder goed zichtbaar bord, waarbij ik niet naar de kinderen toe kon lopen op anderhalve meter. Een Powerpoint waarmee ze zelf aan de slag konden, was dus ideaal. De Powerpoint had alleen een nadeel: hij was zo groot, dat bij sommigen de filmpjes steeds bleven hangen, ook als ze hem van de Elo downloadden.

Nu ik mijn lesmateriaal van het afgelopen jaar aan het ordenen ben, ben ik er eindelijk aan toegekomen om een filmpje van die powerpoint te maken en hem op Youtube te zetten. De nieuwe generatie Graeci kan dus aan de slag!



(En voor wie denkt dat ik allerlei high tech apparatuur gebruik voor die filmpjes, dit is achter de schermen: een ovenrooster, verhoogd met Playmobildoosjes, waarop ik mijn mobiel plat neerlegde boven mijn schrijfwerkje. En een ouderwets schrift dat nu op elke pagina een Griekse letter heeft staan...)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten