maandag 23 maart 2020

Het digitale docentenleven, week 1

De eerste week 'thuis' zit erop. Voor mij beginnen de echte lessen morgen pas, maar voor nu even een korte impressie van mijn digitale avonturen tot nu toe, en nog wat materiaal dat ik onderweg tegen ben gekomen.

Dinsdag: ik begin maar eens met wat ik al kan
Dat dacht ik... Een Powerpoint met geluid opnemen namelijk, dat deed ik in 2012 al... Maar op een Mac blijk je dan de penfunctie niet te kunnen gebruiken en hij neemt ook je cursorbewegingen niet op. Dat is bij het bespreken van een tekst toch een beetje onhandig. Toen ik er na een uur ofzo achter was dat dat dus inderdaad niet kan, heb ik me vervolgens verdiept in schermopnames maken met Quicktime. Dankzij de instructies van een collega kwam ik daar redelijk snel uit, maar al met al was het erg veel tijd, gedoe en frustratie voor een simpele tekstbespreking. Lekker begin...

Woensdag: workshops op school
Het voelde als een uitje, 3 uurtjes naar school. Ik had nog maar 1 werkdag op school gemist, maar had al 4 dagen zonder mijn normale hobby-activiteiten en dus vrijwel zonder sociaal contact achter de rug (ik woon alleen). Workshop 1 ging over het werken in Teams en was voor mij een goede manier om de basis te leren. Workshop 2 ging over filmpjes maken in Quicktime. Dat had ik dus al uitgevogeld, maar ik leerde nog wat handigheidjes.

Donderdag: de eerste virtuele vergadering
Even wennen, maar het ging eigenlijk best. En leuk om de gezichten van mijn collega's te zien (en een stukje van hun huis). Ook buiten de vergadering was er veel contact. We hebben inmiddels een digitale medewerkerskamer en er werd van allerlei leuks uitgewisseld via Teams. Ook mijn klassen verschenen een voor een in Teams. 'School' ziet er nu zo uit:



Vrijdag: online mentoruur
 Chaos. Een videogesprek met 26 leerlingen die het vooral onderling heel gezellig hadden. Dan is het lastig als je niet iedereen die praat in beeld ziet en je ze weliswaar kunt muten, maar ze zichzelf net zo snel weer kunnen ontmuten. Onze conclusie was: dit is misschien niet de beste methode om les te geven aan deze klas. Wel leuk om ze even te zien, en een een-op-een gesprekje naderhand met een leerling met technische problemen werkte prima. Overleggen met mijn co-mentor ook.

Zaterdag en zondag: bijkomen
Ik merkte donderdagavond dat ik toch wel moe was van alle nieuwe dingen en het steeds meerdere kanalen tegelijk hebben lopen. Ik concludeerde dat ik mijn online enthousiasme af en toe een beetje moet inperken. In het weekend sliep ik iets langer, ging ik even naar buiten en had ik wat sociaal contact met een buurvrouw en een vriendin. Ook was er digitaal overleg met Tu Quoque, want in deze tijden moeten wij natuurlijk ook met iets leuks komen. Zondag deed ik wel een beetje werk, maar bleef ik steken op kopieën van een test die ik niet kon vinden (stress!). Dus...

Maandag: vrije dag op school
De test lag inderdaad op school. En toen ik er toch was, werkte ik van half 9 tot kwart voor 5. Toch bijzonder dat dat op school wel lukt, terwijl thuis om een uur of 2, 3 mijn concentratie ermee op houdt. Ik werkte het laatste nakijkwerk weg, voerde die cijfers in en bereidde mijn digitale lessen voor morgen voor. Ik maakte dit keer een filmpje in een lokaal, gewoon voor het digibord als altijd. Met de laptop op een stoel op een tafel kreeg ik het bord en mezelf netjes in beeld en kon ik nog bij het toetsenbord om te presentatie door te klikken. Het werkte wel lekker, zo in mn natuurlijke habitat, al is het gek jezelf terug te zien. Morgen start ik met de tweede klassen, ben benieuwd.

Wat ik ondertussen aan digitaals vond:
- Een collega was bezig met Prezi video, dat zag er interessant uit. Daar wil ik nog wel eens mee gaan spelen
- Tu Quoque-collega Guiot maakte twee filmpjes met wat je online aan cultuur kunt doen. Je vindt ze hier en hier (met links in de beschrijving van het tweede filmpje).
- De Open Universiteit heeft al veel ervaring met online lesgeven en heeft daar info over online staan. Ze geven ook webinars. Je vindt dat allemaal hier.
- Ook kennisnet heeft een site over lesgeven op afstand, hier.
- Verschillende uitgeverijen bieden tijdelijk hun digitale materiaal gratis aan. Check de site van de boeken die je gebruikt om te kijken wat er in de aanbieding is. Ook het woordenboek Latijn-Nederlands is tijdelijk gratis toegankelijk online. (Alle woordenboeken van Van Dale trouwens ook.)
- Classicus en verteller Paul Groos vertelde afgelopen vrijdag live op Youtube over Dido (nog terug te zien) en komende vrijdag om 16.00 uur vertelt hij over Orpheus en Alcestis, aansluitend bij het Plato-pensum van dit jaar. Je vindt zijn kanaal hier.

En ik heb nu ook een Instagramaccount voor Ex Machina, want onze LO-sectie maakt té leuke filmpjes om de leerlingen ook thuis aan het bewegen te houden die ik wil zien, maar ik wil mijn privé-account niet in de kijker spelen bij al mijn leerlingen. Dus mocht je me ook daar willen volgen: @blogexmachina.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten