maandag 16 maart 2020

Lesgeven in tijden van corona

Tja, daar zitten we dan, thuis. Of misschien nog op school, maar dan zonder leerlingen. En nu moeten we ineens heel digitaal doen om toch nog een soort van les te kunnen geven. Hoe?

Ik ben nog in afwachting van hoe de aanpak bij ons op school wordt, maar wil alvast wat middelen delen waarvan ik denk dat ze bruikbaar kunnen zijn voor lesgeven op afstand.

1. Een Facebookgroep of andere online community op je vakgebied.
Voor klassieke talen is er bijvoorbeeld de Facebookgroep 'Docenten klassieke talen', waar vandaag al veel nuttigs is gedeeld, zoals instructies voor lesgeven via Teams of Google Hangouts en links naar filmpjes en ander inhoudelijk materiaal online.

2. Filmpjes
Er zijn heel veel video's te vinden waarmee je leerlingen kunnen leren. Op het Youtubekanaal van Tu Quoque hebben we ze op 2 manieren verzameld: je vindt er, naast onze eigen grammaticaliedjes, allerlei leuke en nuttige video's in onze playlists, en je kunt zien welke andere Youtubekanalen met interessante inhoud op het gebied van de klassieken wij hebben ontdekt onder de knop 'Kanalen'. Hier vind je bijvoorbeeld een aantal docenten die examenteksten bespreken (ook handig als je een examenauteur leest in klas 4 of 5!). De komende dagen hoop ik ook mijn 'saved items' op Facebook weer eens door te spitten en de playlists daarmee te updaten.

Daarnaast kun je natuurlijk zelf filmpjes maken. Hiervoor kun je bijvoorbeeld in Powerpoint je stem opnemen bij een presentatie. Deze optie vind je onder 'diavoorstelling' en dan 'diavoorstelling opnemen'. Ook kun je alles wat je op je computer in beeld hebt met ingesproken geluid opnemen door middel van een schermopname, bijvoorbeeld via Quicktime Player. Als je googlet op 'schermopname' vind je allerlei opties voor alle verschillende devices met instructies.

3. Apps
Ik gebruik een aantal apps die ook bruikbaar zijn als je je leerlingen niet voor je neus hebt zitten. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een presentatie met interactieve elementen, zoals met de apps Nearpod en LessonUp, waarover ik eerder vandaag een blog schreef. Ook quiz-apps kunnen handig zijn, zoals Socrative. Het nadeel aan Socrative is wel dat je (in ieder geval met de gratis versie) maar een quiz tegelijk kan laten draaien, dus je kunt er niet al je klassen mee aan het werk zetten.

4. Virtuele tours
Had je een excursie gepland staan die nu niet meer door kan gaan? Veel musea bieden een online tour aan. Hier vind je bijvoorbeeld 6 Romeinse musea waar je virtueel kunt rondkijken en het Rijksmuseum van Oudheden kun je met Google Street View bezoeken. Ook zijn er allerlei digitale reconstructies van opgravingssites te vinden, zoals hier bijvoorbeeld verschillende plekken in Griekenland, of deze rondleiding in het Latijn (!) in Herculaneum.

5. Oefenmateriaal van je methode
Veel lesmethodes hebben online oefenmateriaal. Als je het niet al gebruikt, is dat zeker de moeite waard om eens te onderzoeken.

6. De tabbladen hierboven en de comments hieronder
Op de verschillende tabbladen bovenaan de blog heb ik nog wat meer digitaal klassieks verzameld. Ik moet ze nodig updaten, maar wie weet kom ik daar de komende weken eindelijk eens aan toe... En als je zelf een goede tip hebt, laat hem hieronder achter in de comments, dan helpen we elkaar een beetje door deze rare tijden heen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten