donderdag 25 februari 2021

Online lesgeven

 Aan het begin van de eerste lockdown begon ik weer fanatiek aan deze blog, maar in de realiteit van alle vormen van coronaproof lesgeven die we inmiddels hebben gehad, bleek dat ik niet echt tijd overhield, ook al heb ik veel minder te doen buiten schoolzaken.

Nu het vakantie is, wil ik toch wat ontdekkingen online zetten. Ik heb een beetje het gevoel dat iedereen deze dingen inmiddels allang zelf ontdekt zal hebben, maar weet ook uit ervaring dat een random gesprekje met een collega je soms een nieuw trucje kan opleveren dat al die tijd pal onder je neus op je scherm heeft gestaan, dus ik deel toch maar de apps en trucs die ik momenteel veel gebruik. Ook de tips uit mijn eerste corona-blog en verslag van de eerste online lesweek blijken nog steeds actueel. Misschien kunnen andere docenten hun ontdekkingen in de comments toevoegen? 


Privé-kanalen en aparte vergaderruimten in Teams

Wij werken op school met Teams. Wat we daarin veel gebruiken, zijn de privé-kanalen, waarin we de leerlingen in groepjes laten samenwerken. Je maakt dan per groepje een kanaal aan. In de onderbouw hebben we al vaste groepjes, in de bovenbouw deel ik ze in (per niveau of vriendenclub of juist gemixt). De leerlingen kunnen dan in hun kanaal een vergadering starten waarin ze samenwerken, en jij kunt de groepjes digitaal langslopen. Ze kunnen je roepen door je uit te nodigen aan hun vergadering als ze hulp nodig hebben. 

Het mooie van die kanalen is bovendien, dat je er een document kan klaar zetten, waar ze samen in kunnen werken (bovenaan, bij documenten). Ik laat ze bijvoorbeeld samen zinnen uitpluizen in een schema of de cultuur op een tijdlijn zetten, en V4 heeft op die manier voor hun vertaaldossier een opdracht gedaan waarbij ze steeds elkaars vertaalde zinnen van feedback voorzagen. Als docent kun je ook live meekijken in hun werk en je kunt het als je wilt downloaden na afloop om na te kijken, of evt. feedback toevoegen in het gedeelde document.

Naast de privé-kanalen zijn er ook aparte vergaderruimten ('break out rooms'). Deze maak je tijdens je vergadering aan, wat ze minder handig maakt voor van tevoren gevormde groepjes, maar als je je leerlingen even in willekeurige combinaties wilt laten samenwerken, is het heel handig. Jij start de vergaderingen en dan gooit Teams je leerlingen gelijk in hun aparte vergaderingetjes. En als jij de vergaderingen stopt, zitten ze gelijk automatisch weer in de centrale vergadering. Ook hier kun je 'rondlopen' langs de groepjes.

 

 Links delen in Teams

Een heel simpel trucje waar ik pas zeer recent achter kwam: als je een hyperlink in een powerpoint zet en die ppt deelt in Teams, kunnen je leerlingen op de link klikken. Dat is dus een heel handige manier om ze naar wat dan ook online te sturen. Wij gebruiken Sharepoint voor lesmateriaal, dus als ze daar een opdracht moeten vinden, kan ik ze er op die manier gelijk heen leiden, maar ook naar een Forms-quiz bijvoorbeeld, of wat je ook maar voor ze hebt online.

 

Aantekeningen maken in een tekst

Verder heb ik zitten experimenteren met hoe ik in Teams in teksten kan kliederen, zoals ik dat normaal bij het bespreken van teksten op het bord doe (onderstrepen, zinsfuncties boven woorden zetten, pijltjes zetten etc.). Een optie is het whiteboard in Teams, waar je je zin in een tekstvak kunt kopiëren en dan kunt tekenen. Dat tekenen gaat met de mousepad van een laptop verrassend goed, maar het whiteboard werkt vrij onhandig. Het is een enorm whiteboard waarvan je maar een stukje in beeld hebt, dus voor je het weet heb je te ver in- of uitgezoomd, en ook je leerlingen hebben soms het verkeerde stukje bord in beeld en moeten dan op zoek naar je zin.

Ik werk normaal in ppt, maar heb nog geen echt goede manier gevonden om daarin aantekeningen te maken in Teams. Als je je ppt in Teams deelt, kun je er niks mee behalve doorklikken. Als je je ppt als venster deelt, kun je hem niet in presentatiemodus zetten. Wat ik nu doe, is het venster delen terwijl m'n ppt niet in presentatiemodus staat. Ik heb een soort sjabloondia gemaakt met tekstvakjes met alles wat ik zoal in een tekst schrijf (dingen als 'pv', 'ond', 'coni' etc.), die ik dan kan copy-pasten om bij het juiste woord te slepen. Daarnaast doe ik het onderstrepen en verbinden met lijnen of pijlen via tekenen. Het werkt, maar is nog steeds verre van ideaal, het copy-pasten is toch traag. 

Als iemand een betere truc heeft gevonden voor aantekeningen maken bij tekstbespreking, hoor ik het graag! [Edit: zie comments voor een oplossing!]


Lessonup

Ik schreef hier al eerder over deze app. Het blijft een favoriet om mee te werken, vooral om leerlingen zelfstandig aan een opdracht te zetten. Ik vind bij centraal werken in Lessonup het beantwoorden van de vragen erg veel tijd kosten, omdat iedereen op elkaar moet wachten. Maar als ze er zelf mee aan de slag gaan, werken ze lekker op hun eigen tempo, en kun jij zien wat ze doen. Je hebt veel opties in vraagvormen en kunt naast slides (nieuw of uit bestaande powerpoints) ook filmpjes van youtube toevoegen, met vragen op bepaalde momenten in de video. Voor rijtjes gebruik ik de sleepvraag veel. Het fijne is, dat je ook dia's van de ene naar de andere les kunt kopiëren. Dus als V2 iets geleerd heeft, kun je dezelfde vraag hergebruiken bij je herhaling in V3.


Kahoot

Een Kahoot-quiz doet het altijd goed in de klas, en dat is in Teams niet anders (ik schreef er hier al eens over). Ik heb de laatste tijd ook geëxperimenteerd met de 'assign' optie, waarbij leerlingen zelfstandig een Kahoot doen. Het mooie is dat je daarbij kunt kiezen of je de tijdslimiet per vraag aan laat staan of niet. Minder mooi is dat Kahoot toch wel erg vaak hapert. Ik had zo'n zelfstandig quizje als deel van een SO'tje bedacht, en het principe werkte top, maar er waren leerlingen bij wie hij vast liep, of bij wie Kahoot een ander antwoord registreerde dan ze hadden aangeklikt, of die al voordat de teller was afgelopen te laat waren met antwoorden. Dus niet geschikt voor echt belangrijke zaken...


Socrative en Forms

Voor zelfstandige quizzes gebruik ik verder Socrative en Forms. Die werken wel betrouwbaar. Socrative heeft fijne opties om te bepalen hoe leerlingen je quiz doorwerken: klik jij de vragen door of zij, krijgen ze gelijk feedback (je kunt een goed antwoord invoeren om automatisch na te kijken of een uitleg die ze na het beantwoorden van de vraag zien), kunnen ze terug naar een eerdere vraag of niet. Je kunt ook plaatjes bij vragen toevoegen. Aan het eind van mijn les gebruik ik vaak het Exit Ticket (Eindevaluatie), waarbij 2 standaardvragen worden gesteld en je zelf de 3e vraag opgeeft. Nadeel is wel dat je maar 1 quiz tegelijk kunt laten lopen (tenzij je een betaald account neemt), dus voor huiswerk is dat minder handig.

Forms heeft nog weer andere opties die Socrative niet heeft, zoals vertakkingen waarbij je afhankelijk van het gegeven antwoord een andere vervolgvraag krijgt. We gebruiken het onder andere voor de grammatica-vragen van de digitale SO'tjes (bijv. vormen benoemen) en testanalyses.  Forms is ook handig om werk te laten inleveren. Je kunt dan snel zien wie heeft ingeleverd en krijg alles netjes bij elkaar in een mapje in Sharepoint.


Drillster

Als vervanging voor het vragen van woorden in SO's gebruiken we vaak Drillster. Bij het digitale materiaal van Argo en SPQR zitten kant en klare drills voor de woorden en bepaalde grammaticale onderdelen. Daarnaast maken we soms ook zelf drills. Drillster werkt goed, maar de link tussen de methodes en Drillster maakt van inloggen een waar avontuur, iedere keer weer. Om de leervoortgang van de leerlingen te kunnen zien, moeten ze zich aanmelden in jouw groep. Als je ze met de kant en klare drills van Staal en Roeland wilt laten werken, moet dat via het digitale materiaal met een tijdelijke code. Als je niet al je leerlingen in een keer tijdens je les aangemeld krijgt, blijf je dus achter ze aan vangen met steeds weer een andere code die 3 uur geldig is. Soms werkt het ook gewoon niet bij een enkeling. Daarnaast komen verschillende leerlingen op verschillende schermen uit en zien ze soms de door jou bepaalde leerdoelen niet staan en weten ze dus niet welke drills ze moeten doen. Dit is wel weer op te lossen door ze zelf de juiste drill te laten opzoeken via het digitale materiaal van de methode (als ze eenmaal in je groep zitten, zie je dan nog steeds wat ze geleerd hebben), maar al met al is aanmelden bij Drillster toch altijd weer een gedoe...


Hybride lesgeven

Nu we weer op school gaan lesgeven, zal het ook wel weer gaan voorkomen dat een leerling die preventief thuis zit je live les digitaal wil volgen. Ik vind dit de handigste manier: ik vergader met de thuiszitter(s) via Teams. Meestal start ik gewoon een vergadering in het kanaal van de betreffende klas en tag ik evt. de afwezigen om ze uit te nodigen mee te doen met de les. In het lokaal heb ik mijn powerpoint op het digibord, dat functioneert als een tweede bureaublad van mijn laptop (die eraan verbonden is via Apple TV). Ik deel dan vervolgens in Teams dat tweede bureaublad, en dan zien de leerlingen daar alles wat op mijn bord staat, terwijl ze mij ook kunnen horen (en zien) terwijl ik uitleg. Ik geef altijd aan dat ik tijdens de uitleg niet ook nog Teams in de gaten kan houden en dat ik na de uitleg bij ze kom voor evt. vragen, maar als je wilt, kun je wel op je laptop switchen tussen je bureaubladen en Teams in beeld brengen, terwijl op je bord je ppt nog in beeld is. Dit is ook handig als de leerlingen aan het werk zijn en je bijv. de opdracht op het bord hebt staan, maar ondertussen even contact hebt met de thuiszitters. Ik neem ze dan gewoon mee in mijn rondje door de klas en kijk elke keer als ik langs mijn bureau kom even of er nog een vraag in de chat staat. Tijdens de uitleg kun je evt. ook een buddy in de klas gebruiken om vragen door te laten geven.


Digitaal materiaal bijhouden

Ik had altijd het plan om een overzicht te maken van alle digitale dingen die ik verzameld heb, maar daar komt het in de praktijk natuurlijk nooit van. Wat ik nu doe, is de links van quizzes etc. gelijk in de notities van mijn lespowerpoints kopiëren. Die powerpoint zoek ik namelijk volgend jaar weer terug (ik heb per periode een powerpoint voor iedere jaarlaag) als ik mijn lessen voorbereid en dan zie ik dus makkelijk welke Kahoot ik had gebruikt, dat ik voor die uitleg een Lessonup had, waar dat grappige filmpje ook al weer te vinden is etc. Voor de parallelklassen deel ik mijn powerpoints ook met mijn collega, dus die heeft dan ook gelijk de links. 

2 opmerkingen:

  1. Reactie van Bas Wagenaars via FB-groep Docenten klassieke talen: Als je een powerpoint start met de applicatie, dus niet het bestand delen (met F5 of via diavoorstelling starten etc.) en dan met alt-tab naar de vergadering teruggaat, kun je ervoor kiezen je diavoorstelling (of: in 'presentatiemodus') te delen met schermdelen. Daarna kun je met rechtermuisknop naar aanwijzeropties gaan en kiezen voor pen of markeerstift. Werkt prima bij mij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (op de macbook spreid je je vingers op de mousepad om je vergadering terug te vinden nadat je de ppt-presentatie hebt gestart)

      Verwijderen